درمان لذت بخش محدوديت ها و پروتكل هاي بهداشتي در بسياري از افراد طنين انداز شده است. انتشار اين ويدئوها كه موجب خشم عمومي مردم نسبت به عملكرد ضعيف برخي ايرلاين ها شد ، باعث واكنش سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري شد و حتي سه پرواز يكي از شركت هاي هواپيمايي لغو شد زيرا آنها با …
اينجا كرونا در سفر است https://iranian-today.ir/اينجا-كرونا-در-سفر-است/ ايران تودي Sat, 20 Feb 2021 09:36:19 0000 عمومي https://iranian-today.ir/اينجا-كرونا-در-سفر-است/ درمان لذت بخش محدوديت ها و پروتكل هاي بهداشتي در بسياري از افراد طنين انداز شده است. انتشار اين ويدئوها كه موجب خشم عمومي مردم نسبت به عملكرد ضعيف برخي ايرلاين ها شد ، باعث واكنش سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري شد و حتي سه پرواز يكي از شركت هاي هواپيمايي لغو شد زيرا آنها با …
درمان لذت بخش محدوديت ها و پروتكل هاي بهداشتي در بسياري از افراد طنين انداز شده است. انتشار اين ويدئوها كه موجب خشم عمومي مردم نسبت به عملكرد ضعيف برخي ايرلاين ها شد ، باعث واكنش سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري شد و حتي سه پرواز يكي از شركت هاي هواپيمايي لغو شد زيرا آنها با دستورالعمل هاي اطلاع رساني قرارداد مطابقت نداشتند.
محدوديت استفاده از حداكثر 60٪ ظرفيت هواپيما در پروازهاي داخلي در اوايل ماه نوامبر به درخواست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و با دستور سازمان هواپيمايي كشوري اعلام شد. پس از صدور اين دستورالعمل ، بسياري از اختلافات و مكاتبات توسط شركت هاي هواپيمايي براي لغو آن انجام شد ، اما اين پروتكل همچنان پابرجاست و همچنان در حال اجرا است.
تورج دهقان زنگنه ، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري پس از انتشار فيلم هايي از مردم در اعتراض به عدم رعايت پروتكل هاي بهداشتي در هواپيماها ، اعتراف كرد: “شكي نيست كه برخي ايرلاين ها مرتكب تخلف شده اند ، اما ما نظارت خود را تشديد خواهيم كرد.” مجازات هاي شديدي براي متخلفان در نظر گرفته خواهد شد. “
سفرهاي كرونا براي بسياري اجتناب ناپذير است و هنوز هم بسياري از افراد از وسايل حمل و نقل عمومي مختلف براي سفرهاي خود استفاده مي كنند. ناوگان حمل و نقل عمومي در انطباق با پروتكل هاي بهداشتي در طي اپيدمي كرونا چقدر موفق بود؟
چند ماه آينده نتيجه استفاده خبرنگار ايران تودي از حمل و نقل عمومي از راه دور يا رفتن به پايانه ها است.
فرودگاه مهرآباد – 7 صبح
در ورودي دو ترمينال فرودگاه مهرآباد يك اتاق ضد عفوني وجود دارد ، اما هيچ كس اعتقاد به آتش سوزي يا اكسيژن و ضربان قلب مشتريان ندارد. مسافران در جلوي دستگاه اشعه ايكس جمع شدند تا چمدان هاي خود را داخل دستگاه قرار دهند. اگرچه هركسي ماسكي روي صورت خود دارد اما به نظر نمي رسد فاصله اجتماعي چندان منطقي باشد. فرودگاه بيش از روزهاي غير ويروس كرونا تنها به نظر مي رسد و سر نگهبانان تنها هستند. كافه ها و فروشگاه هاي مواد غذايي همچنان شلوغ هستند ، اما سر آنها بيش از روزهاي قبل از كرونا ، تنها به نظر مي رسد. صندلي ها همچنين با علائم مورب هشدار دهنده فاصله اجتماعي مشخص شده اند. تابلوي اطلاعات پرواز نشان مي دهد كه برخلاف گذشته ، بيشتر پروازها به موقع انجام مي شوند!
براي حفظ فاصله اجتماعي ، به نظر مي رسد هر چه بيشتر اتوبوس ها مسافران را به انتهاي پرواز مي رسانند ، اما در داخل هواپيما ، مانند گذشته ، يك مرد طولاني وجود دارد كه فاصله اي براي نشستن روي صندلي هاي خود ندارد. در سه صندلي در دو رديف هواپيما ، دو مسافر به گونه اي نشسته اند كه صندلي وسط بين مسافران خالي است. پوشش يكبار مصرفي را كه با خود بردم روي صندلي پهن كردم. يك خانم مي گويد: “خانم نگران نباش”. بعد از هر پرواز همه چيز ضد عفوني مي شود ». به صندلي نگاه مي كنم ، پر از خرده كوكي ها و لكه هاي سياه از دست مسافران قبلي!
من در طول پرواز اغلب به عقب و جلو نگاه مي كنم. كمتر ماسك مسافر برداشته شد. بعد از بلند شدن ميزبان ، آنها مي نشينند و بطري هاي كوچك آب و يك كيسه كيسه هاي الكلي ، دستكش و ماسك را به مسافران تقسيم مي كنند. به سراغ يكي از آنها مي روم و شروع به صحبت مي كنم:
“آيا از گرفتن تاج نمي ترسيد؟”
– چرا؟ خدا را شكر هنوز آلوده نشده ام اما يكي از همكارانم آن را برداشت.
– آيا اين بسته ماسك و دستكش را كه به مسافران مي دهيد به خود مي دهيد؟
– در روزهاي آغازين كرونا ، به ما ماسك يا دستكش نمي دادند و اجازه استفاده از آنها را نداشتيم. خانم ميزبان حتي از ما خواست كه به او اجازه دهيم ماسك و دستكش بسازد ، اما او امتناع كرد و گفت كه جلوي مسافر ماسك بزنيم. اين رويه حدوداً يك ماه و نيم قبل از تعطيلات نوروز ، زماني كه تعداد پروازها كاهش يافت ، طول كشيد. بعد از ابلاغ پروتكل به خطوط هوايي ، وضعيت تغيير كرد. اخيراً به ما عينك هم داده اند اما ميزبان فقط براي چهار پرواز يك دستكش به ما مي دهد ، نمي دانيم از آنها استفاده خواهيم كرد يا نه!
– بنابراين ، تعداد پروازهاي شما كاهش يافته است.
– صدر صد. در اوايل كار ، زنان خانه دار ساكن نزديك فرودگاه براي كار دعوت شدند و تعدادي از زنان خانه دار كاملاً بيكار شدند و حقوق آنها كاهش يافت. چون اگر پرواز نكنيم فقط حقوق اوليه را مي گيريم. اين پرواز پس از اعتراض يكي از همكارانش شكسته شد و همه بايد حداقل يك پرواز در هفته داشته باشند. اگرچه ما نمي توانيم پرواز 60 ساعته را به پايان برسانيم ، اما آنها پرواز مشابه 60 ساعته را انكار مي كنند.
– آيا تاكنون ظرفيت صندلي به دليل محدوديت پرواز پر شده است؟
– تاكنون ، پروازي كه من ميزبان آن بوده ام 100٪ از ظرفيت صندلي خود را به فروش نرسانده است. شركت ما همچنين 60 درصد از ظرفيت پرواز خود را به فروش مي رساند. چند ماه پيش ، اين شركت هواپيمايي دستورالعملي را براي بيماران كرون صادر كرد كه سه رديف آخر هواپيما را خالي بگذارند ، اما دستورالعمل ديگري مبني بر فروش 60٪ صندلي هاي شركت ها ارائه شد. اما هميشه يك صندلي خالي در بين مسافران وجود دارد.
– آيا اين روزها كه هواپيماها تغذيه نمي كنند ، از حجم كارتون ها كاسته شده است؟
– خوب ، پايين تر از قبل. البته برخي از شركت ها تغذيه مسافران را از حدود دو ماه پيش آغاز كردند زيرا به اين موضوع اعتراض داشتند. با اين حال ، از صاحبان آنها شنيده ام كه در هر پرواز به مسافران گفته مي شود كه ماسك خود را بردارند و يكي يكي غذاي خود را نخورند. به نظر مي رسد مسافران اخيراً اين موضوع را مشاهده مي كنند.
– آيا پرواز شما تاكنون مورد سو by ظن كرونا قرار گرفته است؟
– در يكي از پروازها پرواز مشكوكي به كرونا داشتيم ، هنگام فرود ما را از هواپيما بيرون آوردند و خدا را شكر جواب منفي بود ، اما همه مهمانداران ، از جمله من ، تا زماني كه نتايج آزمايش مسافر اعلام نشد ، مجاز نبودند آماده. پرواز به مدت 14 روز. همه ما تست كرديم و خدا را شكر نتيجه منفي بود.
ايستگاه راه آهن تهران – 20:30
يك كارگر با دماسنج مقابل ورودي ايستگاه قطار ايستاده ، مسافران را نگاه مي كند و تمايلي به بررسي دماي مسافران نشان نمي دهد. ايستگاه شلوغ است و تفاوت چنداني با روزهاي قبل از همه گيري كرونا ندارد. مسافران چمدان هاي خود را در دستگاه اشعه ايكس قرار مي دهند. آنها براي برداشتن آنها مي شتابند اما دير رسيده اند و چمدان ها روي زمين مي افتند. در داخل ايستگاه ، همه صندلي ها با برچسب زرد مشخص شده اند. بسياري از مسافران اين كار را انجام مي دهند و بسياري به فاصله اجتماعي اعتقاد ندارند. برخي افراد ترجيح مي دهند قبل از نشستن روي صندلي الكل بنوشند ، در حالي كه ديگران ابتدا ماسك خود را برمي دارند و سپس مي نشينند!
بعضي ها دو ماسك زده بودند ، بعضي ها مجبور به ماسك يكسان بودند. هر از گاهي صداي سرفه از يك طرف اتاق انتظار مي آيد. با اعلام ترافيك مسافر ، كابين با مسافران جديد و قديمي پر مي شود. مالكان جلوي ورودي قطار متوقف مي شوند تا بليط مسافران را بررسي كنند. به دليل محدوديت مسافران و رعايت پروتكل هاي بهداشتي ، كوپه ها سريعتر از حد معمول به فروش مي رسند ، اما وضعيت در قسمت اتوبوس قطار متفاوت است و فاصله اجتماعي وجود ندارد. مسافران براي بليط فروخته شده به آنها كنار هم مي نشينند. پس از قرار دادن مسافران ، مهمانداران شروع به كار كردند و يك بطري آب ، يك بسته كيك و يك ماسك توزيع كردند. پس از عزيمت قطار ، هواي سالن ها گرم مي شود و مسافران لباس هاي گرم خود را در مي آورند. تلفن همراه مسافر زنگ مي خورد ، او ماسك خود را پايين مي كشد و شروع به صحبت با صداي بلند و بلند مي كند تا مسافران ديگر خسته شوند! مسافر ديگري ، پدر خانواده ، به بچه ها ساندويچ مي دهد ، ماسك خود را زير چانه مي گذارد ، از گذرگاه قطار عبور مي كند و غذا مي خورد. خود ميزبان و بسياري از مسافران علاقه اي به استفاده از ماسك ندارند.
هواي داخل قطار در حال گرم شدن است و صداي مسافران شنيده مي شود. مبارزه با مهماندار شدت گرفته و نتيجه مشخصي به دنبال ندارد. بعد از عبور قطار از دو ايستگاه ، مسافران خودشان شروع به كار مي كنند و بدون اجازه مهماندار بين صندلي هاي خالي توزيع مي شوند. من به سالن هاي ديگر مي روم و به يكي از مجريان مي روم. گويي مي خواست يكي از مسافران براي تسكين درد خود به او مراجعه كند: «نام پرستار هميشه بر سر زبان هاست و مي گويند جلوي تاج هستند. آنها حق دارند ، اما خدا را شكر از روز اول در جبهه بوديم. اما ما به هيچ چيز فكر نكرديم و نمي كنيم. بسياري از مسافران به بيماري عروق ويروس كرونا قلب مبتلا شده و آلوده شده اند ، اما اين حرف را نمي زنند و زندگي ما را به خطر مي اندازند. حتي به دليل سرفه شديد مجبور شديم چندين بار مسافران را به نزديكترين ايستگاه ببريم. ما همچنين يك مسافر داشتيم كه در قطار فوت كرد ، اما نمي دانيم اين امر به دليل تاج است يا چيزي ديگر. يعني 50٪ مسافران تاج دارند. متأسفانه سيستم بليط ما سختگيرانه نيست. مسافر مورد آزمايش قرار نمي گيرد تا از تاج آن اطمينان حاصل كند. اوايل ، وقتي تاج تازه آمد ، با ترس و لرز سوار قطار شديم. الان هم آنقدر ماسك روي صورتمان مي گذاريم كه پشت گوشمان مي سوزد ، اما بسياري از مسافران همان فكر را نمي كنند و اصلاً رعايت نمي كنند. بسياري از آنها حتي ماسك هم ندارند. “همكاراني كه مي بينيد ماسك نمي زنند ، تاج دارند و اكنون بهتر مي شوند.”
– آيا قطار بعد از هر سفر ضد عفوني مي شود؟
– به دليل افزايش استهلاك ، آنها مجبور نيستند بعد از هر سفر همه چيز را بشويند ، اما من ديدم كه بعد از هر سفر ، داخل قطار با مواد مخصوص ضد عفوني مي شود. خدايا ، شركت ما اين موضوع را مشاهده مي كند و بازرس نيز اطاعت نمي كند. در اين حالت ، ما 50 درصد مسافران را مي خريم و براي هر محفظه شش نفره سه بليط مي فروشيم. البته بسياري از آژانس ها سازگار نيستند و بيش از ظرفيت يعني 50٪ بليط ها مي فروشند. بوفه قطار هنوز فعال است ، در عين حال مواد ضد عفوني كننده قرار مي دهيم و غذا را در ظروف يكبار مصرف در بسته هاي مخصوص مي ريزيم.
مسافري نزد مهماندار مي رود و من به سالني كه در آن اقامت داشتم برمي گردم.
پايانه مسافربري بيهگي – 16:40
مسافران به جاي نشستن در سالن ترمينال ، غرفه هاي فضاي باز را انتخاب كردند. دستياران فرياد مي زنند “اصفهان ساعت 5 ، مكاني مثال زدني”. آخرين مسافران سوار اتوبوس مي شوند. من مي روم پيش مردي كه جيغ مي زند.
– آقا ، آيا همه بليط ها تمام شده است يا ظرفيت محدود است؟
– بستگي به دندانپزشكي شركت دارد. برخي از شركت ها 25 صندلي مي فروشند ، بعضي از آنها نمي فروشند
آقايي از داخل سالن مردي را صدا مي كند و مي رود. من در حال تبديل شدن به يكي از شركت هاي فروش بليط در سالن هستم. كابين به تنهايي نشسته و مسافران كمي دارند. برخي از صندلي ها داراي برچسب “رعايت فاصله اجتماعي” هستند. با فاصله كمي از محل فروش بليط ، آنها يك ضد عفوني كننده را روي پدال مي گذارند كه تعداد كمي از مردم آن را مي بينند. دو وسيله الكترونيكي در گوشه اي از كابين قرار گرفته و مسافراني كه بليط را به صورت آنلاين خريداري مي كنند ، آن را به كاغذ تبديل مي كنند. من مي روم گيشه. در داخل ، سه زن جوان نشسته اند و مشتاقانه منتظر تماس هاي تلفني و بازديد كنندگان شخصي هستند. آنها هنگام پاسخ به س questionsالات ، نوشيدني مي ريزند يا دزدكي مخزن در كمد خود مي شوند.
– ببخشيد خانم ، الان بليط ها چگونه فروخته مي شوند؟
– صندلي هايي با ظرفيت 20 ، اما حداكثر 17 مي فروشيم.
– خوب ، اگر بليط بخرم و ببينم كل ظرفيت اتوبوس تمام شده است ، آيا مي توانم آن را پس بدهم؟
– نمي دانم.
– شما از شرايط فروش بليط اطلاع نداريد؟
– نه اينطور نيست. به ما چيزي نگو
– آيا قيمت بليط افزايش يافته است؟
– نه اينطور نيست.
يك دختر جوان از يك دستگاه الكترونيكي در گوشه سالن بليط كاغذي خريداري مي كند. به دليل كارش ، مجبور شد در دوره كرونا اتوبوس هاي زيادي را سوار شود و سفر كند. “پروتكل ها هميشه به شدت اجرا نمي شوند و اخيراً همه چيز كمي تغيير كرده است: دور. “خداحافظي كرد و با عجله رفت.
به سمت مسافراني مي روم كه در هواي آزاد ترمينال منتظر هستند. يكي از آنها صبح وارد تهران شد. او براي انجام كارهاي لازم مجبور شد به جاي اتومبيل شخصي خود از اصفهان به تهران سوار اتوبوس شود تا جريمه نشود ، اما اكنون براي بازگشت ماشين خريداري نمي كند و بايد تا ساعت 10 شب منتظر بماند و اتوبوس بعدي حركت كند: مشاهدات بيشتر. به عنوان مثال ، شركتي كه براي آن بليط خريداري كردم در واقع 17 صندلي فروخته بود ، اما برخي از اتوبوس ها پر از مسافر بودند. وقتي ديشب رانندگي كردم ، به همه مسافران دستكش ، بالش الكلي و ماسك داده شد. همه خواب بودند اما من كسي را كه ماسك زده باشد نديدم. »
او دائماً به ساعت خود نگاه مي كند و از دستيار ماشينهاي ديگر مي پرسد كه به كدام شهر مي روند تا اگر جايي براي يك نفر دارد ، سريعتر به شهر خود برود.
اين خلاصه اي از وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري بود. اكنون پروتكل ها در بعضي جاها كمتر هستند ، در برخي ديگر بيشتر هستند ، اما تفاوت چنداني ندارند. كمتر از يك ماه به نوروز مانده است. در اين شرايط ، با بازديدهاي نوروزي ، چندين پيك تاج به طور هم زمان تجربه خواهيم كرد و چندين روز تا چند ماه سفر خواهيم كرد!
انتهاي پيام